lördag 27 juni 2009

Ny dag - nya tag & fläder i sockerlag...

Idag har jag tagit tag i mig själv och min omgivning...

Tvättstugan har fått sig en upprensning, kläderna hänger på plats i garderoberna och jag har till och med satt en sats med flädersaft. Mmmm, det är så gott och jag längtar tills det blir klart. (Tyvärr dröjer det 3 dagar) Men den som längtar efter något gott...

Här kommer receptet på flädersaften

40-50 fläderblomsbuketter
3 citroner
2 liter vatten
2 kg socker
2 msk citronsyra
2 krm natriumbensoat

Varva fläderblommor och tunna citronskivor i en stor hink eller kastrull. Rengör citronerna väl i varmt vatten innan du skivar dem. Koka upp vatten och tillsätt socker och rör tills dess att det löser upp sig. Ta av sockerblandningen från värmen och tillsätt citronsyran. Blanda natriumbensoatet med lite av sockerblandningen och blanda därefter i den i hela sockerblandningen. Blanda allt väl. Häll därefter alltsammans över flädern och citronerna. Låt stå svalt i 3 dagar. Rör 2-3ggr/dag i blandningen. Sila i saftduk och tappa upp på väl rengorda flaskor. Räcker till ca. 2,5 liter saft koncentrat.

Tips1! - Använd gärna PET flaskor och frys in saften om du inte tänker använda allt på en gång.

Tips 2! - Gör egna ettiketer på skrivaren och ge bort i sommarpresent.

Tips 3! - Blanda 1 del fläder koncentrat med 4 delar vitt torrt vin. Härlig sommardrink!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar